-
ترجمه تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 315
شنبه 22 شهریور 1393 19:10
و چون غرض آن کسى که خریدار لهو الحدیث بوده این بوده که امر را بر فریب خوردگانش مشتبه سازد، و بدین غرض قرآن را اساطیر و افسانه هاى کهنه اى مانند افسانه هاى خودش پنداشته ، و آن را خوار شمرده است و هر چه از آیات آن بر او تلاوت شود اعتناء نمى کند، و از پذیرفتنش استکبار مى کند، و این عمل خوار شمردن خداى سبحان است ، لذا در...
-
ترجمه تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 314
شنبه 22 شهریور 1393 19:10
جمله «بغیر علم « متعلق به کلمه «یضل « است ، و در حقیقت وصف ضلالت گمراهان است ، نه ضلال گمراه کنندگان ، هر چند گمراه کنندگان نیز علم ندارند، آنگاه ایشان را تهدید مى کند به اینکه «اولئک لهم عذاب مهین - ایشان عذابى خوارکننده دارند«، چون در دنیا مغرور و متکبر بودند توصیف خریدار لهو الحدیث : گویا گوشش در برابر تلاوت قرآن...
-
ترجمه تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 313
شنبه 22 شهریور 1393 19:07
الم تِلْک ءَایَت الْکِتَبِ الحَْکِیمِ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ ... یُوقِنُونَ تفسیر مفردات این آیات در سوره هاى قبل گذشت ، چیزى که تذکرش لازم است این است که : «کتاب « را به لفظ «حکیم « توصیف کرده ، و این دلالت دارد بر اینکه هیچ لهو الحدیثى در آن وجود ندارد، بلکه نقطه ضعف و درزى ندارد که سخن باطل و لهو...
-
ترجمه تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 312
شنبه 22 شهریور 1393 19:06
آنان قرین هدایتى از پروردگار خویشند، و آنان خود رستگارانند (5) بعضى از مردم گفتار بازیچه را میخرند، تا بدون علم مردم را از راه خدا گمراه کنند، و راه خدا را مسخره گیرند، آنان عذابى خفت آور دارند (6) و چون آیه هاى ما را بر آنان بخوانند، تکبرکنان پشت کنند و بروند، گویى آن را نشنیده اند، تو گویى گوشهایشان کر است ، اینگونه...
-
ترجمه تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 311
شنبه 22 شهریور 1393 19:05
سوره لقمان آیات 1 - 11، سوره لقمان سوره لقمان مکى است وداراى سى و چهار آیه مى باشد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الم (1) تِلْک ءَایَت الْکِتَبِ الحَْکِیمِ(2) هُدًى وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ(3) الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُم بِالاَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(4) أُولَئک عَلى هُدًى مِّن...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 100
شنبه 22 شهریور 1393 18:43
جنبه عرضى و تعلیمى دارد، و از طریق تعلیم الهى است ، به مقدارى که خدا مى خواهد و صلاح مى داند. لذا در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم که یکى از یارانش سوال کرد: آیا امام علم غیب مى داند؟ قال : لا، و لکن اذا اراد ان یعلم الشى ء اعلمه الله ذلک : «فرمود: نه ، امام علم غیب را (ذاتا) نمى داند، ولى هنگامى که...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 99
شنبه 22 شهریور 1393 18:43
از این روایت به خوبى بر مى آید که منظور از عدم آگاهى مردم از این امور پنجگانه تمام خصوصیات آنها است ، فى المثل اگر روزى وسائلى در اختیار بشر قرار گیرد - که هنوز آن روز فرا نرسیده است - و از پسر یا دختر بودن جنین به طور قطع آگاه شوند، باز این امر مساله اى ایجاد نمى کند، چرا که آگاهى از جنین به آن است که تمام خصوصیات...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 98
شنبه 22 شهریور 1393 18:43
و قراء هذه الایة : کلیدهاى غیب پنج است که هیچکس جز خدا نمیداند سپس آیه فوق را تلاوت فرمود. در روایت دیگرى که در «نهج البلاغه» آمده است مى خوانیم : هنگامى که على (علیه السلام ) از بعضى حوادث آینده خبر مى داد یکى از یاران عرض کرد: اى امیر مومنان ! از غیب سخن میگوئى ؟ و به علم غیب آشنائى ؟ امام خندید و به آن مرد که از...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 97
شنبه 22 شهریور 1393 18:42
ان الدنیا دار صدق لمن صدقها، و دار عافیة لمن فهم عنها، و دار غنى لمن تزود منها، و دار موعظة لمن اتعظ بها، مسجد احباء الله ، و مصلى ملائکة الله ، و مهبط وحى الله ، و متجر اولیاء الله ... «اى کسى که نکوهش دنیا مى کنى ! در حالى که تو خود به غرور دنیا گرفتار شده اى ، و فریفته باطلهاى آن هستى . تو خود مغرور به دنیا شده اى...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 96
شنبه 22 شهریور 1393 18:42
چنانکه در نهج البلاغه مى خوانیم تغر و تضر و تمر: «مى فریبد و ضرر مى زند و مى گذرد!». 2 - فریبندگى دنیا بدون شک بسیارى از مظاهر زندگى دنیا غرورآمیز و غفلت زا است ، و گاه چنان انسان را به خویشتن مشغول مى دارد که از هر چه غیر آن است غافل مى سازد. به همین دلیل در بعضى از روایات اسلامى از امیر مومنان على (علیه السلام ) مى...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 95
شنبه 22 شهریور 1393 18:42
در کدام سرزمین مى میرم ؟! آیه فوق نازل شد و گفت علم همه این امور نزد خدا است . نکته ها: 1 - انواع غرور و فریب ! آیات فوق هشدار مى دهد که زرق و برق زندگى دنیا شما را نفریبد سپس از فریب شیطان سخن مى گوید و نسبت به آن اعلام خطر مى کند، زیرا مردم چند گروهند. بعضى آنقدر ضعیف و ناتوانند که تنها مشاهده زرق و برق دنیا براى...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 94
شنبه 22 شهریور 1393 18:41
سپس مى گوید: نه تنها مساله قیامت است که از شما پنهان است ، در زندگى روزمره شما و در میان نزدیکترین مسائلى که با مرگ و حیاتتان سر و کار دارد مطالب فراوانى وجود دارد که شما از آن بیخبرید. زمان نزول قطرات حیاتبخش باران که زندگى همه جانداران به آن بستگى دارد بر هیچیک از شما آشکار نیست ، و تنها با حدس و تخمین و گمان از آن...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 93
شنبه 22 شهریور 1393 18:41
را فراهم مى سازد. در آخرین آیه این سوره به تناسب بحثى که پیرامون روز رستاخیز در آیه قبل به میان آمد، سخن از علومى به میان مى آورد که مخصوص پروردگار است مى گوید: «آگاهى بر زمان قیام قیامت مخصوص خدا است» (ان الله عنده علم الساعة ). «و او است که باران را نازل مى کند و از تمام جزئیات نزول آن آگاه است» (و ینزل الغیث ). و...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 92
شنبه 22 شهریور 1393 18:40
رستاخیز مى گوید: یوم ترونها تذهل کل مرضعة عما ارضعت : «روزى که آن را مشاهده کنید، مادران شیرده فرزندان شیر خوار خود را فراموش مى کنند.» قابل توجه اینکه در مورد «پدر» تعبیر به لا یجزى ، (فعل مضارع مى کند) و در مورد فرزند تعبیر به «جاز» (اسم فاعل ). این تفاوت تعبیر ممکن است از باب تنوع در سخن باشد، یا اشاره به وظیفه و...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 91
شنبه 22 شهریور 1393 18:40
و بعد به وسعت دامنه علم خداوند و شمول آن نسبت به همه چیز مى پردازد. مى فرماید: «اى مردم از خدا بپرهیزید» (یا ایها الناس اتقوا ربکم ). «و از روزى بترسید که نه پدر بار گناه فرزندش را به دوش مى کشد، و نه فرزند چیزى از مسئولیت پدر را تحمل مى کند» (و اخشوا یوما لا یجزى والد عن ولده و لا مولود هو جاز عن والده شیئا). در...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 90
شنبه 22 شهریور 1393 18:40
آیه 33 - 34 آیه وترجمه یَأَیهَا النَّاس اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَ اخْشوْا یَوْماً لا یجْزِى وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شیْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ فَلا تَغُرَّنَّکمُ الْحَیَوةُ الدُّنْیَا وَ لا یَغُرَّنَّکم بِاللَّهِ الْغَرُورُ(33) إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ الساعَةِ وَ یُنزِّلُ...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 89
شنبه 22 شهریور 1393 18:39
سرانجام او نجات یافت و خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمد و مسلمان شد. در تواریخ اسلامى آمده است که «عکرمه» بعدا در صف مسلمانان راستین قرار گرفت و در ماجراى جنگ «یرموک» یا «اجنادین» شربت شهادت نوشید. و در پایان آیه اضافه مى کند: «آیات ما را هیچکس جز پیمانشکنان کفران کننده انکار نمى کنند» (و ما یجحد بایاتنا...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 88
شنبه 22 شهریور 1393 18:39
سپس اضافه مى کند: «هنگامى که خداوند آنها را از این مهلکه رهائى بخشید - امواج فرو نشست ، و او سالم به ساحل نجات رسید - مردم دو گروه مى شوند بعضى راه اعتدال را پیش مى گیرند و به عهد و پیمانى که در دل در آن لحظات حساس با خدا کردند پایبند و وفادار مى مانند» (فلما نجاهم الى البر فمنهم مقتصد). ولى گروهى دیگر همه چیز را به...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 87
شنبه 22 شهریور 1393 18:38
کالظلل دعوا الله مخلصین له الدین ). «ظلل» جمع «ظله» (بر وزن قله ) است ، و مفسران براى آن چند معنى ذکر کرده اند: «راغب» در «مفردات» مى گوید: «ظله» به معنى ابرى است که سایه مى افکند، و غالبا در مواردى به کار مى رود که موضوع ناخوش آیندى در کار است . بعضى نیز آن را به معنى سایبان از ماده «ظل» دانسته اند. بعضى نیز آن را به...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 86
شنبه 22 شهریور 1393 18:38
اگر تمام مردم جهان جمع مى شدند که یک کشتى را در وسط دریا بر خلاف مسیر یک باد سنگین به حرکت در آورند قدرت نداشتند. و امروز هم که قدرت موتورهاى عظیم جانشین باد شده است باز وزش طوفان آنقدر سخت و سنگین است که عظیمترین کشتیها را جابجا مى کند، و گاه آنها را در هم مى شکند. و اینکه در آخر آیه روى اوصاف «صبار» و «شکور»...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 85
شنبه 22 شهریور 1393 18:38
توحید فطرى است و مجموعا بحثهائى را که در آیات قبل آمد تکمیل مى کند. مى گوید: «آیا ندیدى کشتیها بر صفحه دریاها به فرمان خدا، و به برکت نعمت او حرکت مى کنند»؟! (ا لم تر ان الفلک تجرى فى البحر بنعمة الله ). «هدف این است که گوشه اى از آیات عظمتش را به شما نشان دهد» (لیریکم من آیاته ). آرى «در اینها نشانه هائى است براى...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 84
شنبه 22 شهریور 1393 18:37
آیه 31 - 32 آیه و ترجمه أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْک تجْرِى فى الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِیرِیَکم مِّنْ ءَایَتِهِ إِنَّ فى ذَلِک لاَیَتٍ لِّکلِّ صبَّارٍ شکُورٍ(31) وَ إِذَا غَشِیهُم مَّوْجٌ کالظلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نجَّاهُمْ إِلى الْبرِّ فَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مَا یجْحَدُ...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 83
شنبه 22 شهریور 1393 18:37
به همان نسبت حقانیت بیشترى کسب مى کند. به هر حال همانگونه که گفتیم این آیات مجموعه اى از ده صفت از صفات برجسته خدا، و ده اسم از اسماء حسناى او است ، و مشتمل بر دلائل قوى و انکار ناپذیرى بر بطلان هر گونه شرک و لزوم توحید در تمام مراحل عبودیت است .
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 82
شنبه 22 شهریور 1393 18:36
و در آخرین آیه مورد بحث به صورت یک نتیجه گیرى جامع و کلى مى فرماید: «اینها دلیل بر آن است که خداوند حق است ، و آنچه غیر از او مى خوانند باطل است ، و خداوند بلند مقام و بزرگ مرتبه است» (ذلک بان الله هو الحق و ان ما یدعون من دونه الباطل و ان الله هو العلى الکبیر). مجموع بحثهائى که در آیات قبل پیرامون خالقیت و مالکیت و...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 81
شنبه 22 شهریور 1393 18:36
این انتقال تدریجى و کاملا منظم و حساب شده از مظاهر قدرت خدا است . البته این دو تفسیر با هم منافاتى ندارند و ممکن است جمعا در معنى آیه منظور باشند. در مورد تسخیر «شمس» و «قمر» و سایر کرات آسمانى براى انسانها - چنانکه قبلا هم گفته ایم - منظور تسخیر در راه خدمت به انسان است ، و به تعبیر دیگر لام در «سخر لکم» لام نفع است...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 80
شنبه 22 شهریور 1393 18:36
آیه بعد تاءکید و بیان دیگرى است براى قدرت واسعه خداوند، روى سخن را به پیامبر کرده ، مى گوید: آیا ندیدى که خداوند شب را در روز، و روز را در شب داخل مى کند»؟ (الم تر ان الله یولج اللیل فى النهار و یولج النهار فى اللیل ). و نیز آیا ندیدى که «خداوند خورشید و ماه را در مسیر منافع انسانها مسخر ساخته»؟ (و سخر الشمس و القمر)....
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 79
شنبه 22 شهریور 1393 18:35
اصولا انسجام و به هم پیوستگى این جهان ، آنچنان است که هر کثرتى در آن به وحدت باز مى گردد، و خلقت مجموع انسانها از همان اصولى تبعیت مى کند که خلقت یک انسان تبعیت دارد. و اگر تعجب آنها از کوتاهى زمان بوده که چگونه مراحلى را که انسان از حال نطفه تا دوران جوانى طى سالیان دراز طى مى کند ممکن است در لحظات کوتاهى طى شود؟...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 78
شنبه 22 شهریور 1393 18:35
بعد از ذکر علم بى پایان پروردگار، سخن از قدرت بى انتهاى او به میان مى آورد و مى فرماید: «آفرینش همه شما و نیز برانگیخته شدن شما بعد از مرگ همانند یک فرد بیش نیست ، خداوند شنوا و بینا است» (ما خلقکم و لا بعثکم الا کنفس واحدة ان الله سمیع بصیر). بعضى از مفسران گفته اند که جمعى از کفار قریش از روى تعجب و استبعاد در مساله...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 77
شنبه 22 شهریور 1393 18:34
با خود همراه مى برد، و غرق در حیرت و ابهت مى کند. با توجه به این بیان گویا و روشن ، انسان احساس مى کند که معلوماتش در برابر آنچه در علم خدا است همچون یک صفر در برابر بى نهایت است ، و شایسته است فقط بگوید: «دانش من به آنجا رسیده که به نادانى خود پى برده ام» حتى تشبیه به قطره و دریا براى بیان این واقعیت نارسا به نظر مى...
-
تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 76
شنبه 22 شهریور 1393 18:34
اطلاق شده ، مخصوصا در مورد موجودات شریفتر و باعظمت تر، این تعبیر به کار رفته ، چنانکه در باره مسیح (علیه السلام ) در آیه 171 سوره نساء مى خوانیم : انما المسیح عیسى بن مریم رسول الله و کلمته (نظیر همین معنى در آیه 45 سوره آل عمران نیز آمده است ). سپس به همین مناسبت «کلمات الله» به معنى علم و دانش پروردگار به کار رفته...